Sunday, May 5, 2013

Akal dan perasaan

Bismillah. . Since aku dah lama tak update blog begitu berabadnye. And suddenly idea dtg and should sharing with you guys. Now we'll talk about akal and fikiran.1st! Read this .
Telah banyak disampaikan deskripsi tentang kedudukan akal dalam sejarah Filsafat Islam dan kisah penentangan para arif dengan jalan filosof rasionalis juga dalam sastra Irfan Persia juga lebih dikenal orang sehingga kita tidak harus mengulanginya di sini. Sebagian filosof juga berusaha mengemukakan sebuah rekonsiliasi dari keduanya (filafat dan irfan).

Meski disebutkan bahwa para pemikiran dan ulama Islam yaitu ulama syariat, filosof dan para arif masing-masing menggunakan media-media khusus dalam menghadapi hakikat (kelompok pertama melalui jalan naql, kelompok kedua melalui jalur akal dan kelompok ketiga melalui media hati). Namun hakikatnya adalah bahwa dalam pemikiran al-Quran dan makrifat orisinil Islam, akal dan hati telah sampai pada kesatuan sempurna[1] dan bahkan dalam al-Quran urusan pemahaman disandarkan kepada hati dan seseorang yang tidak memiliki pemahaman hati disebut sebagai “la yafqahun.”[2]

Oleh itu, akal yang tidak memberikan fatwa bersadarkan cinta (isyq) adalah akal kalkulatif (‘aql ma’âsy) dan cinta yang tidak berada pada puncak akal dan makrifat tidak lain kecuali tipuan dan dusta. Adanya pelbagai perbedaan dan dialektika yang terjadi di antara para pengklaim akal dan hati sejatinya tengah memberikan sebuah berita tanpa berita (baca: kebohongan).

Filosof Ilahi dan para arif sempurna dengan baik menyetujui hakikat ini dan karena itu pandangan mereka adalah bahwa cinta merupakan puncak akal dan akal adalah hati pemandu dan pembimbing cinta sehingga keduanya tidak dapat dipertentangkan.

Namun apa yang pasti adalah bahwa akal kalkulatif dan cinta duniawi keduanya berada di luar kategori ini. Akal kalkulatif tidak dapat mencapai makrifat hakikat segala sesuatu dan juga cinta palsu juga tidak memiliki kemampuan seperti ini.

Kebanyakan ucapan para arif dalam penentangannya terhadap akal pada dasarnya tengah menyoroti makna akal kalkulatif ini yang pada umumnya digunakan oleh manusia untuk menjaga kemaslahatan pribadinya. Namun cinta merupakan redaksi suci yang merupakan pencari kefanaan dirinya di hadapan Tuhan dan pada dasarnya penggunaan kata cinta harus dihindari dalam kaitannya dengan pelbagai ketergantungan hawa nafsu.

Bla bla bla bla. Ape yg korg baca to. To much untk mmbce. Argh!! Sleepy! . . . .
Okee. Continue.
Aku nak cite at sini sebenarnye manusia perlu menggunakan akal and perasaan die properly.
If we use perasaan without use akal. What we'll happen. Ohhh!! Oke.

Situation 1 :
Aminah adalah seorg yg mengemarkan membeli belah. Satu hari aminah going to PAVILION  dgn geng2 bedah die. Dieorg shoping bagai nak rak . And then bile aminah balik. Die counting balik duit die, and die dapati duit die negetif (byk hutang). And that time baru die cakap dlm hati .
"arghhh!! Npe la aku tak beli ikut otak ".

Situation 2:
Mr.e meet miss.n. . Dieorg kapel bagai rak just like ini dieorg punye dunia. (HAHA!) everything yg mr.e ada. Die akan bg miss.n. . And oneday mr.e dah bosan and die tinggalkan miss.n. But mr.e tak gune akal utk mnglkan kan miss.n. . Selepas mr.e break up. . Miss.n stil have their acc maybank and ipad, iphone paswod fb , tuiter, ig and so what ever. So mr.e sgt2 menyesal and dont now how to take back their ipad and so on.

SEEE!! if u guys us perasaan jee. Korg akan cakap. "arghhh!! Menyesalnyee akuuuuu!!".
So Allah already give us otak and perasaan. So. Kite kne gune dua2. Jgn ikut perasaan okeeyyy!

Solution 1 :
Bajet tak cukup. So kne than nafsu and perasaan untuk beli ape2. Beli ape je yg patut.

Solution 2 :
Omg!  before aku break nan die, aku mesti change my acc fb, tuiter,ig and so on. I should take all my thing first before i leave her just like that. Harhar. . (ada jgak niat jahat )

Soooo. Korg boley pikirkan. Ada otakkan. . Ada perasaan kan. Jgn menyesal sgt laa klo gne perasaan tnpa berpikir dahulu . Wasalam. :)

No comments:

Post a Comment